Imam Hussein



راز عشق حسین(ع)

آن روزها گرچه خود نمی دانستیم راز این اشکها چیست، اما تداوم نام حسین(ع) در ذهن مان، برکت زندگی و عاشقی ما شد.
...امروز نام حسین(ع) بر هر کوی و برزنی که دیده می شود، نا خودآگاه یاد همان پرچم های سیاهی می افتم که اول محرم از صندوقچه بیرون می آمد و خانه راسیاه پوش می کرد، آن کتیبه ها هنوز هم بر تارک دلدادگی ما می درخشد و بر دلمان مُهر سیدالشهداء می زند.
راز این دلدادگی و عاشقی را در کنه وجود باید جست...
حجت الاسلام دکتر قاسم کاکایی؛ عضو هیات علمی دانشگاه شیراز پرده از راز عاشقانه های ما با حسین(ع) برمی دارد...
***
*آقای دکتر! روایتی در مستدرک الوسایل مرحوم میرزا حسین نوری آمده است که پیامبر(ص) فرموده اند «ان للقتل الحسین حرارة فی قلوب المومنین لاتبرد ابدا؛ برای شهادت حسین(ع) حرارتی در دلهای مومنین به وجود می آید که هرگز سرد نمی شود»، بحث امروز ما پیرامون همین روایت و چرایی بیان عشق حسین(ع) و ایمان در کنار یکدیگر است. چه رابطه ای بین عشق و ایمان وجود دارد؟
- البته روایتهای دیگری هم وجود دارد که بیانشان این است که محبت حسین(ع) در قلوب مومنین است«ان محبت الحسین مکنون فی بواطن المومنین». ایمان دو رکن دارد: معرفت و محبت به متعلق معرفت. معرفت بدون عشق و محبت متعلق ایمان محسوب نمی شود، یک شناخت فارغ بالانه است که ما اسمش را ایمان نمی گذاریم. در اینکه چرا عشق به امام حسین(ع) در دل مومنین قرار دارد و هیچ وقت خاموش نمی شود، به رمز جاودانگی و ماندگاری امام بر می گردد: «مرگ هرگز به حریم حرمت راه نیافت / هر کجا دید نشانی ز تو چالاک گذشت» (مرحوم نصراله مردانی)
امام حسین(ع) در قلوب مومنین زنده است. دلیلش چیست؟ راز جاودانگی حسین(ع)چند وجه دارد؛ یکی اینکه امام حسین (ع) شهید است و به تعبیر آیه 169سوره آل عمران «و لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل ا... امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون» و باز در آیه 96 سوره نحل آمده است «آنچه نزد شماست فانی می شود و آنچه نزد خداست باقی می ماند»، شهدا عند ربهم هستند، هر چیزی که نزد خداست، ازجمله شهید باقی است. امام حسین(ع) به اعتبار شهید بودن جاودانه است، قلب مومن هم عرش الرحمان است و شهید در قلب مومن ماندگار است. این مساله در باره همه شهدا صادق است. این یک وجه ماندگاری امام حسین(ع) است که شهید نظر می کند به وجه ا.... فرق امام حسین (ع) با سایر شهدا این است که امام حسین(ع) وجه ا... و آینه خداست.
«وجه ا..» بودن ویژگی همه اولیای الهی است، اما حسین(ع) عصاره همه اولیاء است.
*چرا حسین(ع)؟
- قرآن خود دلیل این را بیان می کند: کسانی که ایمان آورند و عمل صالح انجام داده‌اند، خدا محبت آنها را در دل مردم قرار می دهد، مردم دوستشان دارند.(مریم/96)
محبت و عشق مومنین به سید الشهداء(ع) وابسته به عمل صالح ایشان است و اینکه امتم به مقام عرفانی فنا و پاکبازی در راه خدا رسیدند. گرچه عمل صالح را همه انبیا و اولیا دارند،اما عمل صالحی که از امام حسین(ع) در یک زمان و مکان محدود در کربلا ودر عاشورا رخ داد، بروز و ظهورش برای سایر اولیا شکل نگرفت.
به گونه‌ای که این عشق و محبت را در رفتار سایر معصومین نیز می بینیم؛ امام صادق(ع) مجلس عزا برپا می کنند و امام رضا(ع) در عزای جدشان سیاه می پوشند.
به همین دلیل است که اگر کسی به زیارت عتبات برود، او را کربلایی می گوییم، من این مساله را در کتاب «گلبانگ سربلندی» که مجموعه روضه هایم در ماه محرم است، به تفصیل بیان کرده ام.
* چرا هر جا روایتی برای امام حسین(ع) مطرح می شود. مخاطب مومنین قرار گرفته اند؟
- البته روایاتی با دایره مخاطب گسترده تری هم داریم که محبت به امام حسین(ع) را شامل جامعه انسانی دانسته است. مشاهدات و تجربیات هم این مساله را ثابت کرده است. اما مومنین به طور ویژه حسین بن علی(ع) را دوست دارند، چون اساس دین حضرت ختمی مرتبت با شهادت امام حسین(ع) احیا شده است. اما در روایات داریم که اگر غیرمومن - حتی مسیحی- در مجلس امام حسین ارادتی به امام داشته باشد، بی بهره و بی نصیب از محبت امام(ع) نیست. دلیلش مقام عرفانی است که امام حسین(ع) به آن دست یافته است. امام در عاشورا به مقام فنا فی ا... دست یافت. در عاشورا انقطاع الی ا... از امام حسین(ع) بروز و ظهور کامل پیدا می کند که از زن و فرزند و همه چیز امام حسین(ع) می گذرد و در راه محبوبش سر و جان می دهد.
* شما این مقام را ویژگی عرفانی قیام امام حسین(ع) می‌دانید؟
- بله. قیام امام حسین 4 بعد دارد؛ حماسی، انقلابی، تراژیک و عرفانی.
یکی از ویژگی های امام حسین(ع) این است که این ابعاد را به هم گره زده است، یعنی درعین اینکه امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر شمشیرمی زنند، اوج عرفان را نیز به نمایش می گذارند. حسین(ع) در دل رزم، بزم را هم می نشانند. ما در صحنه عاشورا و کربلا انقطاع تام را از ولی خدا می بینیم و این بالاترین عمل صالح است و به همین دلیل محبت او عالمگیر شده است.
همچنین بالاترین مقامی که یک انسان می تواند پیداکند «عبدا...» است. در روایت آمده است «برترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود»، این ویژگی از خصایل امام حسین(ع) است. امام عبادت را در آغوش گرفتند و به شهادت رسیدند. شرح این خصایل در خصایص الحسینیه شیخ شوشتری آمده است. مساله دیگر این است که نیز فرصت بروز و ظهور عمل صالح از امام حسین(ع) بیشتر از سایر اولیاء بوده است.
علمای اخلاق؛ صبر، شکر، توکل و رضا و تسلیم را به عنوان مراتب عالی سلوک و از فضایل مهم اخلاقی می شمارند، همه اینها در ماجرای کربلا دیده می شود. سخن امام حسین(ع) هنگام شهادت این است که«الهی رضا بقضائک و تسلیما لامرک لامعبود سواک یا غیاث المستغیثین» صبر امام حسین(ع) نیز به تعبیر زیارت ناحیه مقدسه امام عصر(عج) «از صبر تو ملائکه آسمان به شگفتی درآمدند».
امام حسین(ع) یک افسانه نیست یک حقیقت است که هر کس او را بشناسد دوستش خواهد داشت. چون امام، انسان کاملی است که بزم و رزم را با هم پیوند داده و صفات مکنون و باطنش بروز یافته از این حیث است محبت حسین(ع) مکنون در قلب مومنان است و هر کسی حسین(ع) را بشناسد عشق او در قلبش شعله ور می شود.
* در ماجرای«محبت حسین(ع)»، رابطه بین«محبت و معرفت» چیست؟
- تا چیزی را نشناسیم، نمی توانیم به آن عشق بورزیم. درست است که عشق در فطرت ما نهفته است، اما باید معرفت باشد تا مصداق اشتباه پیدا نشود. خدا محبت را در دلها قرار داده که اسمش فطرت است، پیغمبر برون هم فرستاده تا معرفت بدهد و تشنگی جان افراد را هدایت کند. بنابراین هیچ پیامبری نیامده که بگوید بپرستید زیرا پرستش و عشق ورزیدن فطری است، بلکه آمده بگوید چه چیز را بپرستید. محبت بدون معرفت چه بسا موجب گمراهی و دنبال سراب رفتن باشد، از طرف دیگر اگر ما شناخت حقیقی نداشته باشیم نمی توانیم محبت داشته باشیم، یعنی نمی توانیم به شی مجهول محبت کنیم.
آقایان اهل منبر و مداحان توجه کنند که محبت بدون معرفت حاصل شدنی نیست. امام حسین(ع) را باید برای مردم معرفی کرد. آن چیزی که درجه محبت را بالاتر می برد، زیبایی معنوی است، باید زیبایی و جمال امام حسین(ع) و عاشورا برای مردم بیان شود تا زمینه محبت و عشق به اباعبدا... فراهم شود. جمالی در معشوق باید باشد و معرفتی در عاشق. اگر معشوق جمال داشته باشد، اما عاشق به این جمال معرفت نداشته باشد، بازهم عشق و محبت حاصل نمی شود، لذا عشق حاصل برخورد این دو امراست«جمال معشوق و معرفت عاشق»
* محبت و ولایت چه ارتباطی در این عاشقی دارند؟
- ولایت آب حیاتبخش است. باید بشناسیم و و عشق بورزیم، زیرا این دو به ما حیات می دهند. عشق ورزیدن بدون معرفت راه به سراب پیدا می کند، ما تشنه آبیم ولی سراب رهبر می شود. معرفت بی دغدغه، بدون سرسپردگی و احساس تعهد ایمان آور نیست. این ولایت « ولایت تکوینی» است، زیرا ولایت تشریعی ظاهر قضیه است.
* پیامبر بحث اشک ریختن برای امام حسین(ع) را این گونه مطرح می کنند که هیچ مومنی از او یاد نمی کند مگر اینکه می گرید...
* اشک عصاره عشق مومنین به امام حسین(ع) است. امام حسین(ع) فرمودند «من کشته اشکم». البته برخی روشنفکران گریه بر مصایب امام حسین(ع) را با ابعاد عرفانی ماجرای کربلا در تضاد دانسته اند. آنها معتقدند امام به معبود رسید، پس باید برای این وصال شادی کنیم.
*پاسخ شما به این شبهه چیست؟
- من در پاسخ به این شبهه ده وجه برای گریستن برامام حسین(ع) بیان می کنم.
*بفرمایید
- گریه گاهی باعث می شود، بعد عاطفی انسان قوی شود. پیامبر (ص) در مرگ فرزند 17 ماهه شان ابراهیم بشدت می گریستند، به طوری که شانه هاشان از شدت گریه تکان می خورد، برخی گفتند این قضای الهی است چرا گریه می کنید؟ پیامبر فرمودند قلبم آتش می گیرد و آتش قلب به چشم می زند و جاری می شود.طبیعی است که یاد کردن ماجرای شهادت امام حسین(ع) به دلیل آن عشق و محبتی که در دل ماست، اشک را از چشم ما جاری می کند.
دیگر اینکه، گریه قساوت قلب را از بین می برد. وقتی در مجلس امام حسین(ع) می نشینید و گریه می‌کنید، سبکبال و به معارف نزدیک تر می‌شوید. خداوند در سوره حدید آیه 16 فرمود، «آیا نزدیک نشده، کسانی که ایمان آورده‌اند، قلبشان به ذکر خدا خاشع شود.» چه ذکری بالاتر از ذکر امام حسین(ع) که ذکر خداست و این قساوت را از بین می برد و صفای قلب به وجود می آورد. همچنین احساس یگانگی با امام حسین(ع) پیدا می کند و خودش را در دریای کربلا همراه حسین بن علی(ع) می بیند.
گاهی وقتها اشک به خاطر محبت به صاحب مصیبت است و گاهی اشک ریختن در برابر عظمت یک انسان است. گریه رزمندگان در مقابل امام خمینی(ره) از همین نوع بود. آن اشکها، نه از سر ترحم بود و نه ترس، بلکه از دیدن عظمت امام راحل(ره) اشکها جاری می شد.
بیان وقایع کربلا نیز برای نشان دادن عظمت حماسه حسینی است. وقتی که انسان این زیبایی ها و عظمتها را می بیند، به حقارت خودش گریه می کند. گاهی گریه می کنیم برای چیزی که آرزو و تمنا داریم، ولی نتوانستیم آن را به دست بیاوریم؛ چیزی را داشتیم و آن را از دست داده ایم. در زیارت امام حسین(ع) آمده است «یا لیتنا کنا معکم ... ای کاش من با شما بودم، این فرصت عظیم را من از دست دادم» از دست دادن این فرصت سبب گریه و اشک ریختن می شود.
هر دمش با من دلسوخته لطفی دگر است
این گدا بین که چه شایسته انعام افتاد
گاهی اشک به منزله قدردانی است. در زیارت امام حسین(ع) ما شهادت می دهیم که اگر تو نبودی، دین هم نبود. این فداکاری جای تشکر دارد و اشک عصاره سپاس از فداکاری امام حسین(ع) است. گاهی اشک برای بیعت است. گاهی اشک نشانه اعتراض نسبت به یزید و یزیدیان و یا نشان از محبت و علاقه است. دیگر اینکه گاهی اشک بر مصایب است. جنایت بزرگی که در کربلا واقع شده و عزیز پیامبر(ص) و معدن علم و حلم به بی‌رحمانه ترین شکل به شهادت رسیده، راه نشان دادن تأثر از این واقعه گریستن است.
* در ایام عزاداری امام حسین(ع) هستیم، مجالس مؤمنین برای عزای امام حسین(ع) بر پا می شود و اشکهای مؤمنین جاری می شود. آیا این اشکها شامل هر کدام از وجوه 10 گانه ای باشد که شما مطرح کردید، مشمول آن ثوابی که پیامبر(ص) فرمودند، می شود؟
- بله امام صادق(ع) و امام سجاد(ع) فرمودند، حتی اگر اشک جاری نشود و شخص خودش را به «تباکی» بزند؛ یعنی خودش را محزون نگه دارد، شامل ثواب خواهد شد. محرم بهترین فرصت برای بیان حقایق دین است؛ زیرا قلبها آماده پذیرش مسایل دین است. در اوقات دیگر ممکن است به خاطر اینکه ما اشک نمی ریزیم، قلبها سنگ شده باشد، ولی در محرم به برکت امام حسین(ع) این قلبها و نرم می شود، اینجا هست که باید معارف دین گفته شود.


جمعه یازدهم اسفند 1391 |



...... هرگز نمیرد آنکس که دلش زنده شد به عشق.......
یاد آن یار سفر کرده بخیر.......

این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست
این چه شمعیست که جانها همه پروانه اوست

هر کجا می نگرم رنگ رخش جلوه گر است
هر کجا می گذرم جلوه مستانه اوست

هر کسی میل سوی کرببلایش دارد
من چه دانم که چه سریست به در خانه اوست



*****************((لطفا درباره هرمطلب نظر خود را قرار دهید))******************
##########################
##################
#############
#######
##

پست الکترونيک

 

 

 

هفته دوم آبان 1393
هفته اوّل آبان 1393
هفته سوم مهر 1393
هفته سوم فروردین 1393
هفته چهارم دی 1392
هفته سوم دی 1392
هفته چهارم آذر 1392
هفته سوم آبان 1392
هفته دوم آبان 1392
هفته چهارم شهریور 1392
هفته سوم اردیبهشت 1392
هفته چهارم فروردین 1392
هفته سوم فروردین 1392
هفته سوم اسفند 1391
هفته دوم اسفند 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته سوم دی 1391
هفته دوم دی 1391
هفته چهارم آذر 1391
هفته چهارم آبان 1391
هفته سوم آبان 1391
هفته دوم آبان 1391
هفته دوم تیر 1391
هفته دوم مهر 1390
هفته اوّل مهر 1390

 

روز شمار محرم
روز شمار محرم
هشتم محرم
نینوا ( و کربلا)... پنج شنبه دوم محرم الحرام سال 61 هجری قمری
روزشمار وقایع کربلا از اول محرم تا روز عاشورا(روز اول)
شد محرم
خلاصه ای از واقعه غدیر
زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟
نوحه

 

 

 

پايگاه جامع عاشورا
قالبهاي مذهبي وبلاگ
شهید ذاکر
ذاکرین
سید جواد ذاکر
دیوانگان حسین کاشان
غریبترین ومشهورترین مداح
به یاد سید جواد ذاکر
طرفداران آزادی
امپراتور دانلود و سرگرمی
♥مرجع گردشگری تارا♥
خاطره ساز
عینک افتابی
گلوی پر از بغض
بگذارعشق خاصیت توباشد نه رابطه خاص تو با کسی
♥پرسپولیس قرمز ترین عشق جهان♥
کینوکی
دخترانه
ehsan@.com
دهکده راز

 

تبادل لینک
تبادل لینک
نوحه های سید جواد ذاکر
دانلود نوحه سید جواد ذاکر(21رمضان 83)
امام هادی (ع)
صفای مدینه
عید سعید غدیر خم بر تمام شیعیان مبارک باد
یه نوحه زیبا از سید
سید جواد و رهبر معظم انقلاب
پاسخ به برخی شبهات از زبان مرحوم سید جواد ذاکر
یه نوحه زیبا از مرحوم سید به مناسبت ماه محرم
داستان رسول ترک که مورد لطف امام حسین علیه السلام قرار گرفت
شعری از علیرضا قزوه درباره امام حسین علیه السلام
50 حدیث از امام حسین علیه السلام
داستان مردی که به زیارت امام حسین علیه السلام نمی رفت
گالری عکس مرحوم سید جواد ذاکر
اشعار درباره امام حسین
زندگی نامه مرحوم سید جواد ذاکر

 

RSS 2.0

 


مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin :.